Najnowsze artykuły, ciekawostki etc.

Czym jest FMCG?

Czym jest FMCG?

Choć FMCG dla większości z nas jest tajemniczo brzmiącym skrótem, to mniej lub bardziej świadomie każdego dnia korzystamy z tej grupy produktów, wliczających się do tego pojęcia. Czym jest FMCG? Kto jest liderem na rynku w tym sektorze? Tego dowiesz się, czytając nasz najnowszy artykuł.

Definicja FMCG

FMCG (Fast Moving Consumer Goods) to skrót, który dla większości z nas może być trudny do rozszyfrowania, a tak naprawdę mamy z nim styczność każdego dnia. Bo Fast Moving Consumer Goods, po polsku dobra szybko zbywalne lub produkty pierwszej potrzeby, to artykuły, które używamy na co dzień i możemy je kupić w większości sklepów i to we względnie niskiej cenie. Wymienić tutaj możemy napoje, słodycze, kosmetyki, środki czystości, wyroby tytoniowe, alkohol, a nawet leki bez recepty. Oczywiście, to nie wszystkie artykuły, które możemy wliczyć do FMCG.
Mówiąc o branży produktów pierwszej potrzeby, należy wspomnieć, że składa się ona nie tylko z działań produkcyjnych, ale też marketingu. Rola marketingu jest niezwykle istotna – jeśli konsument nie zostanie zachęcony przez reklamę do marki, to najprawdopodobniej nie kupi produktu, w szczególności, gdy różnice cenowe nie będą zbyt duże w porównaniu z innymi, lepiej wypromowanymi artykułami. Działania marketingowe nie ograniczają się do reklamy, aby stworzyć skuteczną reklamę, potrzebne są m.in. badania rynku czy zachowań konsumenckich. Oczywiście, to nie wszystkie ważne aspekty – w sprzedaży nawet miejsce umieszczenia produktu na półce sklepowej ma znaczenie i zalicza się do marketingu.

Najwięksi producenci FMCG na świecie

Na obecną chwilę (październik 2019 r.) niewiele zmieniło się w porównaniu z zeszłymi latami. Nadal w czołówce producentów produktów szybko zbywalnych znajdują się:

  • Nestlé,
  • Procter & Gamble,
  • PepsiCo,
  • Unilever,
  • Ab InBev,
  • JBS,
  • Tyson Foods.
Jak wynika z danych, które można znaleźć na stronie handelextra.pl, średni zwrot ze sprzedaży 50 największych globalnych producentów wzrósł w 2018 roku o 0,4 punktu procentowego w porównaniu z 2017 roku. To daje nam najlepszy wynik od 2002 roku, czyli 18,2 procent.

Łączne obroty 50 producentów wyniosły 1140 miliardów amerykańskich dolarów, to 5,9 procent więcej niż w 2017 roku. Na pierwszym miejscu listy niezmiennie od dawna pozostaje Nestlé. Sprzedaż tego szwajcarskiego koncernu wzrosła do poziomi 93,4 mld dolarów. Na drugim miejscu ze sprzedażą w wysokości 66,3 mld dolarów plasuje się Procter & Gamble, a na trzecim PepsiCo (64.7 mld dolarów).

Pierwsze 10 największych koncernów na rynku FMCG w 2018 roku:

  1. Nestlé (CHE)­­­,
  2. Procter & Gamble (USA),
  3. PepsiCo (USA),
  4. Unilever (GBR, NED),
  5. Ab InBev (BEL),
  6. JBS (BRA),
  7. Tyson Foods (USA),
  8. British American Tobacco (GBR),
  9. Coca-Cola Company (USA),
  10. L’Oreal (FRA).
Źródło: https://handelextra.pl/artykuly/226348,najwieksi-producenci-fmcg-na-swiecie
Image