Choć FMCG dla większości z nas jest tajemniczo brzmiącym skrótem, to mniej lub bardziej świadomie każdego dnia korzystamy z tej grupy produktów, wliczających się do tego pojęcia. Czym jest FMCG? Kto jest liderem na rynku w tym sektorze? Tego dowiesz się, czytając nasz najnowszy artykuł.
Definicja FMCG
FMCG (Fast Moving Consumer Goods) to skrót, który dla większości z nas może być trudny do rozszyfrowania, a tak naprawdę mamy z nim styczność każdego dnia. Bo Fast Moving Consumer Goods, po polsku dobra szybko zbywalne lub produkty pierwszej potrzeby, to artykuły, które używamy na co dzień i możemy je kupić w większości sklepów i to we względnie niskiej cenie. Wymienić tutaj możemy napoje, słodycze, kosmetyki, środki czystości, wyroby tytoniowe, alkohol, a nawet leki bez recepty. Oczywiście, to nie wszystkie artykuły, które możemy wliczyć do FMCG.
FMCG (Fast Moving Consumer Goods) to skrót, który dla większości z nas może być trudny do rozszyfrowania, a tak naprawdę mamy z nim styczność każdego dnia. Bo Fast Moving Consumer Goods, po polsku dobra szybko zbywalne lub produkty pierwszej potrzeby, to artykuły, które używamy na co dzień i możemy je kupić w większości sklepów i to we względnie niskiej cenie. Wymienić tutaj możemy napoje, słodycze, kosmetyki, środki czystości, wyroby tytoniowe, alkohol, a nawet leki bez recepty. Oczywiście, to nie wszystkie artykuły, które możemy wliczyć do FMCG.
Mówiąc o branży produktów pierwszej potrzeby, należy wspomnieć, że składa się ona nie tylko z działań produkcyjnych, ale też marketingu. Rola marketingu jest niezwykle istotna – jeśli konsument nie zostanie zachęcony przez reklamę do marki, to najprawdopodobniej nie kupi produktu, w szczególności, gdy różnice cenowe nie będą zbyt duże w porównaniu z innymi, lepiej wypromowanymi artykułami. Działania marketingowe nie ograniczają się do reklamy, aby stworzyć skuteczną reklamę, potrzebne są m.in. badania rynku czy zachowań konsumenckich. Oczywiście, to nie wszystkie ważne aspekty – w sprzedaży nawet miejsce umieszczenia produktu na półce sklepowej ma znaczenie i zalicza się do marketingu.
Najwięksi producenci FMCG na świecie
Na obecną chwilę (październik 2019 r.) niewiele zmieniło się w porównaniu z zeszłymi latami. Nadal w czołówce producentów produktów szybko zbywalnych znajdują się:
Najwięksi producenci FMCG na świecie
Na obecną chwilę (październik 2019 r.) niewiele zmieniło się w porównaniu z zeszłymi latami. Nadal w czołówce producentów produktów szybko zbywalnych znajdują się:
- Nestlé,
- Procter & Gamble,
- PepsiCo,
- Unilever,
- Ab InBev,
- JBS,
- Tyson Foods.
Łączne obroty 50 producentów wyniosły 1140 miliardów amerykańskich dolarów, to 5,9 procent więcej niż w 2017 roku. Na pierwszym miejscu listy niezmiennie od dawna pozostaje Nestlé. Sprzedaż tego szwajcarskiego koncernu wzrosła do poziomi 93,4 mld dolarów. Na drugim miejscu ze sprzedażą w wysokości 66,3 mld dolarów plasuje się Procter & Gamble, a na trzecim PepsiCo (64.7 mld dolarów).
Pierwsze 10 największych koncernów na rynku FMCG w 2018 roku:
- Nestlé (CHE),
- Procter & Gamble (USA),
- PepsiCo (USA),
- Unilever (GBR, NED),
- Ab InBev (BEL),
- JBS (BRA),
- Tyson Foods (USA),
- British American Tobacco (GBR),
- Coca-Cola Company (USA),
- L’Oreal (FRA).