Serwis wykorzystuje pliki cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.
x
logo
LOADING...

Rodzaje opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym

rodzaje opakowań

Opakowania żywności to wyroby przeznaczone do umieszczania w nich towarów spożywczych. Ich podstawowym zadaniem jest ochrona żywności przed zepsuciem oraz zwiększenie walorów higienicznych i estetycznych towarów. Pasty warzywne, farsze czy produkty mrożone – wszystko musi być odpowiednio zapakowane. Jakie są więc rodzaje opakowań? W dzisiejszym wpisie odpowiemy na to pytanie.

Różne funkcje opakowań

Opakowania stosowane w przemyśle spożywczym powinny spełniać szereg funkcji, między innymi ochronną co daje pewność, że produkty, takie jak na przykład pasty warzywne, zachowają swoją świeżość oraz trwałość. Równie istotna jest funkcja informacyjna, na podstawie której nabywca zapoznaje się z rodzajem czy właściwościami towaru. Należy tutaj zaznaczyć, że jedno opakowanie danego produktu może łączyć w sobie wiele, a nawet wszystkie z opisanych powyżej funkcji.

Rodzaje opakowań

Pakowanie żywności jest zwykle końcowym etapem procesu technologicznego. W przemyśle najczęściej stosuje się beczki, worki oraz puszki. Ma na celu zabezpieczenie towaru przed czynnikami zewnętrznymi. Można podzielić je ze względu na materiał, z którego zostały one wykonane. Każdy z nich ma oczywiście zarówno swoje zalety, jak i wady, które przestawiamy poniżej.

opakowania metalowe

opakowania drewniane

opakowania z tworzyw sztucznych

opakowania papierowe

Opakowania w transporcie

Całkowite i skuteczne zabezpieczenie przed czynnikami mechanicznymi i klimatycznymi, jakie występują podczas transportu, jest podstawą funkcją każdego opakowania. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane opakowanie transportowe to jeden z podstawowych warunków prawidłowego funkcjonowania łańcucha dostaw. Ważne jest to szczególnie dla dostawców półproduktów dla producentów, ponieważ muszą oni odpowiednio zapakować towary, aby nie były one narażone na działania czynników zewnętrznych w czasie przewozu, składowania czy magazynowania.

Dostawcy półproduktów korzystają głównie z opakowań zbiorczych. Należy zaznaczyć, że tego typu opakowania nie muszą spełniać funkcji reklamowych, ponieważ nie są one dostępne bezpośrednio dla konsumentów. Opakowania zbiorcze są niezbędne przy przechowywaniu i magazynowaniu towarów oraz w procesie dystrybucji. Ułatwiają również odszukanie, identyfikację produktów i umożliwiają kontrolę jakości. Jeśli chodzi o opakowania stosowane przez dostawców, istotna jest ich funkcja informacyjna. Powinny one zawierać przede wszystkim: wyraźny adres dostarczenia oraz (o ile to niezbędne) informacje dotyczące rodzaju przewożonego towaru.

Funkcja reklamowa ważna dla producentów

Producenci największą uwagę powinni przykładać do funkcji informacyjnej opakowań. Kupujący powinien wiedzieć, jakie jest przeznaczenie danego produktu, jak go używać czy też znać termin przydatności do spożycia. Równie ważną rolę pełni funkcja reklamowa, która ma za zadanie zachęcić do zakupu produktu.

This website is using cookies
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue using the site, we\'ll assume that you are happy to receive all cookies on this website.
x